середу, 23 серпня 2017 р.

Невизначеність зменшується            

         

Чим керуватися при 

експлуатації 


підйомної техніки? 

В рамках розгорнутої дискусії, в т.ч. на червневій конференції, організованої НТА «Підйомні споруди», про те, якими нормативами слід користуватися підприємцям при експлуатації підйомної техніки для реалізації положень статті 13 Закону України «Про охорону праці», пропонуємо думки фахівців Держпраці України.




Головний державний  інспектор Головного управління Державної служби України з питань праці у Київській області М. Федоренко.
«Суб’єкт господарювання, що має намір експлуатувати вантажопідіймальне  обладнання, повинен виконати такі дії;
-       отримати дозвіл на експлуатацію, згідно з п. 1.5 Правил Порядку № 1107;
-       вести самостійний облік усіх вантажопідіймальних кранів і машин, незалежно від вантажопідіймальності й типу.
Документи, вказані в розпорядженні КМУ «Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади» від 10.03.2017 №166-р, втрачають чинність як нормативно-правові акти з охорони праці (позначення НПАОП).
Тому надалі слід користуватися іншими чинними нормативними документами, які регламентують ці питання.
            Через відсутність нової редакції скасовані Правила перетворилися на кодекс усталеної практики тобто нормативний документ, що містить рекомендації щодо процедур проектування, виготовлення, монтажу, технічного обслуговування або експлуатації обладнання, конструкцій чи виробів (ст.. 1 Закону України «Про стандартизацію» від 05.06.2014 № 1315-VII, далі Закон про стандартизацію).
            Кодекси установленої практики  застосовують на добровільній основі, крім випадків, коли обов’язковість їх застосування встановлена нормативно-правовими актами (ч.2 ст. 23 Закону про стандартизацію). Оскільки в багатьох чинниках НПАОП є посилання на дотримання вимог скасованих Правил, то роботодавці зобов’язані виконувати вимоги Правил, але в частині, що суперечить чинним нормативним документам).
            Наприклад, замість Правил будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів, Правил будови і безпечної експлуатації навантажувачів тощо можна користуватися  Загальними вимогами стосовно забезпечення  роботодавцями охорони праці працівників (НПАОП 0.00-7.11-12), що містять такі розділи:
            розділ V «Вибір безпечних засобів праці» з підрозділами:
·               Загальні вимоги;
·               Додаткові вимоги щодо вибору мобільних засобів праці;
·               Додаткові вимоги щодо вибору вантажопідіймальних засобів праці;
розділ VI «Вимоги безпечного проведення робіт із застосуванням засобів праці» з підрозділами:
·        Загальні вимоги;
·                 Додаткові вимоги безпечного проведення робіт під час застосування  мобільних засобів праці;
·                 Додаткові вимоги безпечного проведення робіт під час застосування вантажопідіймальних засобів праці.
Також можна користуватися Технічним регламентом безпеки машин, затвердженим поставою КМУ від 30.01.2013 № 62. Він містить додаток 1 «Загальні основні вимоги щодо безпеки та охорони здоров’я, які повинні бути виконані під час розроблення та вироблення машин», додаток 4 «Додаткові основні вимоги щодо запобігання специфічним небезпекам, які виникають під час підіймальних робіт».
            Можна користуватися державними стандартами щодо вимог безпеки, перелік яких було наведено в підрозділі 2 «підіймально-транспортне обладнання», розділі ІІ «Устаковання машин, механізми підвищеної небезпеки. Міжгалузеві нормативні документи» (стаття М. Федоренка «Безпека праці. НПАОП чи ДСТУ?», додаток до журналу «Охорона праці» № 1/2017, с. 38, таблиця (зокрема ДСТУ EN 13000:2014 «Крани самохідні. Вимоги щодо безпеки»; ДСТУ EN 13157:2014 «Вантажопідіймальні крани. Вимоги безпеки. Крани з ручним приводом»; ДСТУ ЕN 14439:2014 «Вантажопідіймальні крани. Баштові крани. Вимоги щодо безпеки»;                          ДСТУ ЕN 13155:2014 «Вантажопідіймальні крани. Вимоги щодо безпеки. Пристрої вантажозахоплювальні знімні»; ДСТУ ЕN 15011:2014 «Вантажопідйомні крани. Мости і портальні крани» тощо).
            Відповідно до ст. 23 Закону по стандартизацію державні стандарти прирівнюються до кодексів усталеної практики та застосовуються н добровільній основі, крім випадків, коли обов’язковість їх застосування встановлена нормативно-правовими актами.
            Роботодавець може використовувати скасовані Правила тільки в частині, що не суперечить чинному законодавству. Якщо нормативних вимог, що визначають безпечні умови праці, немає, то й суперечити нічому. У такому разі роботодавець має право користуватись тими нормативними вимогами, які на його думку, забезпечують безпечні умови праці під час експлуатації засобів виробництва, з-поміж іншого й скасованими нормативними документами, але ніяк НПАОП».

Заступник Голови Держпраці І. Шумелюк

           «Державна служба України з питань праці розглянула лист НТА «Підйомні споруди» від 23.05.2017 № ПС-43 та повідомляє:
            Відповідно до статті 13 Закону України «Про охорону праці» роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме:
            забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом;
розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємств, та встановлюють правила робіт і поведінки працівників на території підприємств, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємств з охорони праці.
Таким чином, під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підйомників та навантажувачів слід керуватися настановами та інструкціями з експлуатації, інструкціями з охорони праці, що діють на підприємстві, іншими чинними нормативно-правовими актами з охорони праці».


                 Від редакції. На наш погляд, у ситуації відсутності нормативно-правового регулювання безпечної експлуатації підіймальної техніки, відповідні структурні підрозділи Держпраці України для напрацювання єдиних підходів повинні розробити і затвердити рекомендації (перелік) з необхідних до використання суб’єктами підприємництва, контролюючими і експертними організаціями НПАОПів, стандартів і таке інше (загального характеру і, особливо, до конкретних групп підйомної техніки та сфер діяльності), наприклад, НПАОП 0.00-1.75-15, НПАОП 0.00-1.62-12,               НПАОП 45.2-7.02, ДСТУ ІSО 9927-1, ДСТУ ІSО 12478-1, тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар