вівторок, 28 лютого 2017 р.

КОЛИ ЗАБУВАЮТЬ ПРО ПРАВИЛА

Бабич П.М. – експерт технічний ТОВ НВФ «Кранспецсервіс», м. Чернігів
Сухоруков О.В. – начальник відділу нагляду у будівництві, котлонагляді, на транспорті та зв’язку управління Держпраці у Чернігівській області

Трапляються випадки, коли обладнання, яке не відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці (НПАОП),  тривалий час працює, але треба мати на увазі, що така невідповідність, рано чи пізно, може призвести до нещасного випадку.

    На картоплесортувальному пункті  у с. Шибиринівка Чернігівського району стався нещасний випадок: робітник, який підіймав фрамугу (браму) за допомогою підйомного механізму з ручним приводом, отримав важку травму голови. Фрамуга розміром 2,65м х 6,0м закривала отвір у стіні, куди під’їзджали автосамоскиди з картоплею до забірного конвеєру  картоплесортувального пункту. У якості зупинки механізма і фіксації вантажу у верхньому положенні був використаний стопорний пристрій, який показано на фото. Недоліком такої фіксації є те, що у верхньому горизонтальному положенні фрамуги, де є максимальне зусилля на ручку ричага, робітнику треба однією рукою тримати рукоятку, а другою рукою висувати стопор. У цьому випадку є вірогідність  не втримати однією рукою рукоятку, що і трапилось.  Ручка рукоятки вислизнула з руки робітника і, під дією  вантажу фрамуги, почала швидко розкручуватись у зворотньому напрямі. Удар ручки прийшовся у голову робітника, що призвело до тяжких наслідків – відкритої черепно-мозкової травми.
  Тільки після прикрого випадку всім (обслуговуючому персоналу, відповідальним особам із числа інженерно-технічних працівників) стало зрозуміло, що повинен бути інший гальмівний пристрій, який би автоматично зупиняв механізм підйому у будь-якому положенні фрамуги при відсутності зусилля на рукоятку. Згідно вимог діючих «Правил будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів» НПАОП 0.00-1.01-07, які поширюються і на лебідки для підіймання вантажу п. 4.3.1, механізм підіймання з ручним приводом обладнується вантажоупорним гальмом. Аналогічні вимоги були у всіх попередніх «Правилах будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів», які діяли раніше: від 25 березня 1964р п.93, ДНАОП № 0-1.03-93 п. 4.31, ДНАОП 0.00-1.03-02 п.4.4.1, а також «Правил безпечної роботи з інструментами та пристроями»  НПАОП 0.00-1.71-13 п. 6.2.17  та  діючих цих правил НПАОП 0.00-1.71-13.
 Вантажоупорне гальмо, як правило, встановлюється на первинному валу між рукояткою і ведучою шестірнею з тих міркувань, що тут діє відносно невеликий крутний момент, а саме:
   М= РхL=6,16 кг м;  де Р =14кГ – фактичне максимальне зусилля на рукоятці, при знаходженні фрамуги у верхньому положенні (замір проведено за допомогою  динамометра),
                                         L = 0,44м - довжина плеча рукоятки.
 Фактично ж рукоятка була просто приварена до валу ведучої шестерні конічної прямозубої передачі лебідки (див. фото).

 Лебідка приводу механізму підйому
брами, де стався нещасний випадок:

1. Ручка рукоятки, від якої постраждав робітник;

 2.   Місце зварного з’єднання
            рукоятки  до валу;

3.   Стопорний пристрій.

 Виникло питання:
 
1. Хто і коли встановив цю лебідку?
2. Чи було раніше встановлене вантажоупорне гальмо заводом - виробником?  Відповідей так і не було знайдено.

  По-перше, картоплесортувальний пункт було споруджено 1990 року. За цей час колгосп перейменовувався декілька разів, змінилися відповідальні особи, обслуговуючий персонал, була втрачена документація  не тільки на механізм підйому, а й на увесь картоплесортувальний пункт, тому знайти, хто і коли встановив цю лебідку, не вдалося.
  По-друге, вантажоупорне гальмо обов’язково повинно бути, якщо цей механізм використовувався для підйому вантажу, але ж його могло і не бути, якщо механізм використовувати тільки для переміщення вантажу у горизонтальній площині, про що зазначається у паспорті лебідки.  Крім того, було з’ясовано, що значно зменшилась кількість кваліфікованих інженерно-технічних працівників колгоспу, а ті, що залишились, якщо і знали про встановлення вантажоупорного гальма, то не зовсім уявляли принцип його дії.
    Нижче приводиться улаштування, принцип  роботи найбільш поширеного вантажоупорного гальма, яке б мало бути встановлене на первинному валу лебідки механізму підйому фрамуги картоплесортувального пункту (див. рис.).    
 

Вантажоупорне гальмо, яке                мало бути встановлене на вхідному  валу.
1. вал;
2. фланець упорний;
3. храповик;
4. різьбова втулка;
5. гайка;
6. рукоятка;
7. собачка.


     При підійманні вантажу рукоятку 6 повертають по ходу годинникової стрілки. Різьбова втулка 4 з рукояткою закручуючись по різьбі тисне на храповик 3, притискаючи його до упорного фланця 2, який жорстко посаджений на валу 1 ведучої шестірні. Собачка 7 храпового механізму, вісь якої закріплена на корпусі лебідки, не перешкоджає підйому вантажу, вільно ковзаючись по похилим поверхням храповика. Також собачка виключає можливість вантажу самостійно опускатись під дією власної ваги, упираючись у зубці храповика і стопорить всю систему. . Для більш ефективного зчеплення та зменшення габаритів гальма, поверхні тертя деталей 2,3,4, можуть обладнуватись  гальмівними накладками.  
    При опусканні вантажу повертаючи рукоятку 6 проти годинникової стрілки розмикається гальмо, але не зовсім, а до ступені пригальмовування всієї системи, яке не дає валу під дією вантажу обертатись з прискоренням і обгонити нагвинчену на нього рукоятку. Храповик 3 при опусканні вантажу тримається від обертання собачкою. Гайка 5 служить для регулювання величини зазору між втулкою 4 та храповиком 3 для розгальмування механізму при опусканні вантажу, а також запобігає скручуванню рукоятки з валу 1, якщо відсутнє навантаження.  Для швидкого розгальмування вантажоупорного механізму використовується двох-, трьохзахідна різьба прямокутного або трапецоїдного профілю. Діаметр різьби вантажоупорного гальма (dp) вибирається з урахуванням крутного моменту М.
  Оцінювання сили удару рукоятки, від якої постраждав робітник.
До розрахунку був прийнятий той факт, що коли робітник намагався стопорити рукоятку унизу, фрамуга знаходилась у верхньому положенні, а удар прийшовся у голову робітника у ту мить, коли рукоятка вислизнула з його руки і, під дією ваги фрамуги, зробила півоберта назад.

Імпульс удару:     = = 20 кгс,    

якщо прийняти:      
         ≈0,1с - час за який опустилась фрамуга під дією власної ваги за півоберта рукоятки,

         то величина удару рукоятки буде становити:               кг

Крім того, збільшенню руйнівної сили додало те, що удар був майже прямим, а рукоятка мала незначний  контакт з головою робітника.

       Таким чином, зважуючи на наведене вище, можна стверджувати:
1. Безперечно, якщо б механізм підйому фрамуги картоплесортувального пункту був обладнаний  таким вантажоупорним гальмом , травми можна було б уникнути. 
2. Перед введенням в експлуатацію обладнання, кожний раз, для наведеного випадку кожного сезону,   необхідно перевіряти не тільки його технічний стан, а і  відповідність  цього обладнання вимогам техніки безпеки, викладених в інструкції з експлуатації,   нормативним документам з охорони праці. 
3. Відповідальним технічним працівникам, які експлуатують та перевіряють обладнання на предмет відповідності нормативно-правовим актам необхідно мати   належний професійний рівень щодо не тільки того, як мають  виглядати захисні механізми, а і принцип їх дії. Чітко усвідомлювати, яка загроза здоров’ю, життю людини може виникнути із-за несправності або відсутності захисного механізму, а не згадувати про це тоді, коли трапиться  біда. 


Немає коментарів:

Дописати коментар