Відкритий лист до Кабінету міністрів України
Розпорядженням Кабінету Міністрів
України від 10 березня 2017 р. № 166-р
(далі – розпорядження) скасовані деякі
накази міністерств та інших центральних
органів виконавчої влади як такі, що
втратили актуальність та встановлюють
регуляторні бар’єри, у тому числі:
– у пункті 10 розпорядження – наказ
Державного комітету з нагляду за охороною
праці від 8 грудня 2003 р. № 232 “Про
затвердження Правил будови і безпечної
експлуатації підйомників”,
зареєстрований у Міністерстві юстиції
України 30 грудня 2003 р. за № 1262/8583 (зі
змінами 2007 року);
– у пункті 12 розпорядження
– накази Державного комітету з промислової
безпеки, охорони праці та гірничого
нагляду:
від 18 червня 2007 р. № 132 “Про затвердження
Правил будови і безпечної експлуатації
вантажопідіймальних кранів”,
зареєстрований у Міністерстві юстиції
України 9 липня 2007 р. за № 784/14051;
від 31 грудня 2008 р. № 308 “Про затвердження
Правил будови і безпечної експлуатації
навантажувачів”, зареєстрований у
Міністерстві юстиції України 3 лютого
2009 р. за № 103/16119.
У колах суб’єктів господарювання, які
здійснюють діяльність, пов’язану з
експлуатацією, монтажем, ремонтом,
реконструкцією, модернізацією, технічним
оглядом, експертним обстеженням
вантажопідіймальних кранів, підйомників
і навантажувачів, скасування цих
нормативно-правових актів викликало
здивування, тим більше скасування з
формулюванням “як такі, що втратили
актуальність та встановлюють регуляторні
бар’єри”.
Стурбованість необґрунтованим і
передчасним скасуванням зазначених
нормативно-правових актів підтверджується
великою кількістю запитів, що надходять
на адресу Науково-технічної асоціації
“Підйомні споруди” і Технічного
комітету стандартизації ТК-16 “Крани,
підйомні пристрої та відповідне
обладнання”, які об’єднують у своїх
лавах сотні підприємств, організацій
і підприємців.
Основний мотив цих запитів – яким чином
організовувати безпечну експлуатацію
зазначених підіймальних споруд за
відсутності нормативно-правових актів,
які визначають обов’язки роботодавця,
направлені на виконання положень статті
13 Закону України «Про
охорону праці», а саме
щодо:
– забезпечення належного утримання
обладнання та устаткування та моніторингу
за їх технічним станом;
– організації проведення оцінки
технічного стану обладнання;
– здійснення контролю за додержанням
правил поводження з машинами, механізмами,
устаткуванням, виконанням робіт
відповідно до вимог з охорони праці.
Саме ці положення Закону України «Про
охорону праці» і реалізовані
в зазначених, достатньо нових (2007-2009
років) нормативно-правових актах.
Крім того, як нам відомо, Державною
службою України з питань праці розроблені
зміни до наказу Державного комітету з
промислової безпеки, охорони праці та
гірничого нагляду від 18 червня 2007 р. №
132 «Про затвердження Правил будови і
безпечної експлуатації вантажопідіймальних
кранів», які зараз перебувають на
погодженні в Державній регуляторній
службі України.
Зміни передбачають:
– скасування вимог обов’язкової
реєстрації вантажопідіймальних кранів
та машин в територіальних органах
Держпраці і впровадження їх обліку у
суб’єктів господарювання;
– вилучення вимог отримання суб’єктами
господарювання дозволів на виконання
робіт підвищеної небезпеки (монтаж
/демонтаж, ремонт, реконструкція,
налагодження, технічне обслуговування,
технічний огляд, експертне обстеження)
і на експлуатацію вантажопідіймальних
кранів;
-
вилучення вимог отримання (у визначених випадках) від посадових
осіб територіальних органів центрального
органу виконавчої влади, що реалізує
державну політику у сферах промислової
безпеки та охорони праці (Держпраці),
рішення про можливість експлуатації
вантажопідіймальних кранів і покладання
цих обов’язків на відповідальних осіб,
призначених суб’єктом господарювання.
Вважаємо також за вкрай необхідне
вилучити з наведених вище «Правил…»
вимоги щодо таких стадій життєвого
циклу машин, як розробка (проектування),
виробництво і введення в обіг, зосередившись
тільки на їх безпечній експлуатації.
Це усунуло б дублювання таких заходів
технічного регулювання, як оцінка
відповідності (сертифікація) і ринковий
нагляд.
Зазначені зміни значною мірою відповідають
положенням розпорядження Кабінету
Міністрів України від 23 серпня 2016 р. №
615-р «Про затвердження плану заходів
щодо дерегуляції господарської діяльності
та визнання такими, що втратили чинність,
деяких розпоряджень Кабінету Міністрів
України» і значно знижують регуляторний
тиск на суб’єктів господарювання та
зменшують ймовірність корупційних дій
наглядових органів.
Аналогічні зміни також розроблені до
наказів Державного комітету з нагляду
за охороною праці від 8 грудня 2003 р. №
232 «Про затвердження Правил будови і
безпечної експлуатації підйомників»
і Державного комітету з промислової
безпеки, охорони праці та гірничого
нагляду від 31 грудня 2008 р. № 308 «Про
затвердження Правил будови і безпечної
експлуатації навантажувачів».
У зв’язку з викладеним вище пропонуємо:
1. Відтермінувати скасування зазначених
нормативно-правових актів до 1 січня
2018 року.
2. Доручити Державній службі України з
питань праці організувати розробку
нової редакції об’єднаних Правил
безпечної експлуатації підіймальних
споруд, провівши професійні обговорення
проекту з усіма зацікавленими сторонами,
та погодити і зареєструвати в Міністерстві
юстиції України у термін до 1 листопада
2017 року.
З повагою, М.М.
Андрієнко, професор,
голова правління
НТА «Підйомні
споруди»,
голова Технічного
комітету стандартизації ТК-16
«Крани, підйомні
пристрої та відповідне обладнання»
Немає коментарів:
Дописати коментар