пʼятницю, 16 червня 2017 р.


Відкритий лист до Кабінету міністрів України










Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 166-р (далі – розпорядження) скасовані деякі накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що втратили актуальність та встановлюють регуляторні бар’єри, у тому числі:
– у пункті 10 розпорядження – наказ Державного комітету з нагляду за охороною праці від 8 грудня 2003 р. № 232 “Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації підйомників”, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30 грудня 2003 р. за № 1262/8583 (зі змінами 2007 року);
– у пункті 12 розпорядження – накази Державного комітету з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду:
від 18 червня 2007 р. № 132 “Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів”, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 9 липня 2007 р. за № 784/14051;
від 31 грудня 2008 р. № 308 “Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації навантажувачів”, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 3 лютого 2009 р. за № 103/16119.

У колах суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність, пов’язану з експлуатацією, монтажем, ремонтом, реконструкцією, модернізацією, технічним оглядом, експертним обстеженням вантажопідіймальних кранів, підйомників і навантажувачів, скасування цих нормативно-правових актів викликало здивування, тим більше скасування з формулюванням “як такі, що втратили актуальність та встановлюють регуляторні бар’єри”.
Стурбованість необґрунтованим і передчасним скасуванням зазначених нормативно-правових актів підтверджується великою кількістю запитів, що надходять на адресу Науково-технічної асоціації “Підйомні споруди” і Технічного комітету стандартизації ТК-16 “Крани, підйомні пристрої та відповідне обладнання”, які об’єднують у своїх лавах сотні підприємств, організацій і підприємців.
Основний мотив цих запитів – яким чином організовувати безпечну експлуатацію зазначених підіймальних споруд за відсутності нормативно-правових актів, які визначають обов’язки роботодавця, направлені на виконання положень статті 13 Закону України «Про охорону праці», а саме щодо:
– забезпечення належного утримання обладнання та устаткування та моніторингу за їх технічним станом;
– організації проведення оцінки технічного стану обладнання;
– здійснення контролю за додержанням правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці.
Саме ці положення Закону України «Про охорону праці» і реалізовані в зазначених, достатньо нових (2007-2009 років) нормативно-правових актах.
Крім того, як нам відомо, Державною службою України з питань праці розроблені зміни до наказу Державного комітету з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 18 червня 2007 р. № 132 «Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів», які зараз перебувають на погодженні в Державній регуляторній службі України.
Зміни передбачають:
– скасування вимог обов’язкової реєстрації вантажопідіймальних кранів та машин в територіальних органах Держпраці і впровадження їх обліку у суб’єктів господарювання;
– вилучення вимог отримання суб’єктами господарювання дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки (монтаж /демонтаж, ремонт, реконструкція, налагодження, технічне обслуговування, технічний огляд, експертне обстеження) і на експлуатацію вантажопідіймальних кранів;
  • вилучення вимог отримання (у визначених випадках) від посадових
осіб територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах промислової безпеки та охорони праці (Держпраці), рішення про можливість експлуатації вантажопідіймальних кранів і покладання цих обов’язків на відповідальних осіб, призначених суб’єктом господарювання.
Вважаємо також за вкрай необхідне вилучити з наведених вище «Правил…» вимоги щодо таких стадій життєвого циклу машин, як розробка (проектування), виробництво і введення в обіг, зосередившись тільки на їх безпечній експлуатації. Це усунуло б дублювання таких заходів технічного регулювання, як оцінка відповідності (сертифікація) і ринковий нагляд.
Зазначені зміни значною мірою відповідають положенням розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. № 615-р «Про затвердження плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України» і значно знижують регуляторний тиск на суб’єктів господарювання та зменшують ймовірність корупційних дій наглядових органів.
Аналогічні зміни також розроблені до наказів Державного комітету з нагляду за охороною праці від 8 грудня 2003 р. № 232 «Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації підйомників» і Державного комітету з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 31 грудня 2008 р. № 308 «Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації навантажувачів».
У зв’язку з викладеним вище пропонуємо:
1. Відтермінувати скасування зазначених нормативно-правових актів до 1 січня 2018 року.
2. Доручити Державній службі України з питань праці організувати розробку нової редакції об’єднаних Правил безпечної експлуатації підіймальних споруд, провівши професійні обговорення проекту з усіма зацікавленими сторонами, та погодити і зареєструвати в Міністерстві юстиції України у термін до 1 листопада 2017 року.

З повагою, М.М. Андрієнко, професор,
голова правління НТА «Підйомні споруди»,
голова Технічного комітету стандартизації ТК-16
«Крани, підйомні пристрої та відповідне обладнання»



Немає коментарів:

Дописати коментар